AKTUALITY
Recenze koncertu 2012-09-23 16:57:26
Standing ovation pro Janu Štěrbovou v roli Klementiny Kalašové

Roudnická galerie zažila nebývalou událost. Posluchači sobotního komponovaného programu ocenili výkon účinkujících potleskem ve stoje. Zasloužených ovací se dostalo autorovi nápadu a scénáře doktoru Ondřeji Krajníkovi, jenž sehrál roli MUDr. Martina Kalaše, otce slavné pěvkyně, klavírnímu doprovodu Vladimíra Heulera, ale především hlavní hvězdě Janě Štěrbové v roli Klementiny Kalašové. Expozice nás uvedla do předvečera 29. narozenin operní divy, která již měla za sebou úspěšná turné po Itálii a v Petrohradě. Přijela do Roudnice ke své rodině, aby zde přednesla uměnímilovnému publiku árie v kostele sv. Václava, jenž sloužil veřejnosti jako koncertní síň. V průběhu večera se v dialogu „otce“ a „dcery“ postupně rozkrývaly důležité skutečnosti o Klementinině dětství, studiích u mistrů Smetany a Pivody, cestách do velkého operního světa, přátelství s Giuseppem Verdim, intrikách v českém divadelním prostředí, ale také o společenském, politickém a kulturním životě na Podřipsku, v němž tak důležitou roli hrál právě lidumilný lékař Kalaš, stejně jako Klementinin přítel mladý August Švagrovský. Do historického místopisu diváka uváděly dokumentární fotografie. Půvabné obrozenecké aranžmá korunovaly pěvecké výkony hlavní hrdinky. Jana Štěrbová „vystřihla“ šestnáct náročných árií, jež se vázaly k repertoáru Klementiny Kalašové. Mezzosopránové a sopránové role navíc prokládala zasvěceným slovem. Nejprve se představila jako Orfeus z Gluckovy opery Orfeus a Euridika, následovaly árie z Mozartových, Gounodových, Bizetových a Verdiho oper. Zakončení patřilo českému repertoáru, slyšeli jsme Dvořákovu Rusalku, pannu Rózu i Blaženku ze Smetanova Tajemství a na Závěr árii Barči z Hubičky. K vrcholům programu patřila emotivně vypjatá árie Leonory z Verdiho Síly osudu. Jana Štěrbová se v Roudnici představila již potřetí. Znovu prokázala, že vládne krásným hlasem, schopností divadelního výrazu, půvabem a kultivovaným projevem. Doufejme, že svou roli nové Klementiny Kalašové bude v Roudnici naplňovat i dál.

Alena Potůčková

... příspěvek vyjde v Roudnických novinách 9/2012.

Autor: MUDr. Ondřej Krajník

Kamera - HORA ŘÍP

POČASÍ NA PODŘIPSKU

TEPLOTA

SRÁŽKY

Alpská restaurace - přijďte ochutnat naše speciality     Stavebniny Straškov - Stavte s námi     Vaněk plus s.r.o. - Uhelné sklady     Agrotip - Ing. Blažek - Zemědělská technika     Galerie moderního umění v Roudnici nad Labem     Lobkowicz Evets     www.mlekozvrazkova.cz - informace o mléčném automatu ve Vražkové a Škodově statku     e-vany - kvalitní česká vana přímo od výrobce     Ginkozahrady     Petr Benetka - nejen umělecký kovář a zámečník     Duoton     MojePodřipsko.cz